divendres, 4 de novembre del 2011

La informació d’agència és útil però s’ha de contrastar

El professor Xabier Arkotxa reflexiona entorn la credibilitat de les agències de comunicació

“Quina credibilitat li donaríeu a les agències d’informació?”. Amb aquesta pregunta ha iniciat la seva intervenció el periodista i professor de la UAB Xabier Arkotxa. La conferència, que ha tingut lloc a la Facultat de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, anava dirigida als estudiants de periodisme, que escoltaven atentament al professor Arkotxa parlar sobre les agències d’informació.

Logo de l'agència Europa Press
Immediatament després d’haver formulat la qüestió, els primers estudiants s’han pronunciat dient exemples d’agències que no els hi donaven gaire credibilitat. “En informacions de l’agència Europa Press he trobat diverses faltes d’ortografia”, apuntava un futur periodista. El professor Arkotxa s’ha mostrat d’acord i ha reconegut que les faltes ortogràfiques en un text fan que te’l creguis menys. Malgrat això, Arkotxa ha volgut remarcar la utilitat de les agències d’informació perquè fan coses que els mitjans de comunicació no podrien fer, ja que un mitjà no pot tenir corresponsals arreu del món. Les agències van començar a vendre els seus serveis als mitjans de comunicació i el que van fer és repartir-se el món. “L’agència que és de Londres dóna la informació de Londres”, explicava Arkotxa. Això fa que la informació que proporcionen aquestes agències sigui des d’un punt de vista concret. Segons Arkotxa, la credibilitat de les agències llavors queda en entredit.
Conjunt de diaris
El professor ha volgut posar l’exemple de països com Líbia o Iraq, en què reben la informació del seu propi país a través d’agències occidentals. Arkotxa ha aprofitat llavors per preguntar als estudiants què farien si els arribés la informació d’una agència que l’enfoqués des del seu punt de vista. La sala ha quedat en complet silenci, sense resposta a la pregunta que estava a l’aire esperant a ser contestada. Per això, Arkotxa ha respost: “No muntaríeu una agència de premsa? Jo sí”.
En aquesta línia ha seguit el seu discurs el professor Arkotxa, passant a parlar dels interessos econòmics que tenen aquestes agències d’informació. Segons el professor, les agències de notícies no són totalment fiables precisament per aquests interessos. “La informació d’agència és molt bona i útil, però l’hem de contrastar”, afirmava rotundament Arkotxa. El professor explicava que les agències de notícies donen material al periodista que d’una altra manera no hi podria arribar. “Però les rutines ens porten a confiar en fonts de manera determinada, i no ha de ser així perquè la informació d’agència també s’ha de verificar”, ha conclòs Arkotxa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada